Willemstad viert de 400ste verjaardag van het Mauritshuis - Van lezingen tot een bakwedstrijd

Muziek, oud-Hollandse spelletjes en een speurtocht voor kinderen. Een lezing over het (privé)leven van prins Maurits. En natuurlijk ook koffie, thee en taart. Het was er allemaal op zondag 4 juni, tijdens de officiële aftrap van alle feestelijkheden in het kader van 400 jaar Mauritshuis in Willemstad. En dat is nog maar het begin. Want de komende maanden volgen nog diverse bijzondere activiteiten waarmee iedereen 400 jaar Mauritshuis kan (mee)vieren. Van nog meer lezingen tot een fietstocht en van een bakwedstrijd tot een popfestival!

Het Mauritshuis in Willemstad bestaat 400 jaar. Het prachtige pand werd in 1623 in opdracht van prins Maurits, zoon van Willem van Oranje, gebouwd als buitenverblijf. Sindsdien heeft het pand veel verschillende functies gehad. 400 jaar later in 2023 dient het Mauritshuis als ontmoetingsplek, maar ook infocentrum waar bezoekers o.a. verhalen over de historie kunnen beleven én decor voor huwelijken en geregistreerde partnerschappen.

Verjaardagstaart en alles over prins Maurits

Wethouder Danny Dingemans van gemeente Moerdijk sneed op 4 juni de verjaardagstaart aan. Dat was het moment van de officiële start van de feestelijkheden ter gelegenheid van 400 jaar Mauritshuis. Daarna konden kinderen deelnemen aan spelletjes en een speurtocht. Schrijfster Thera Coppens hield voor de liefhebbers van geschiedenis een lezing over de ‘aartsvader’ van het Mauritshuis: prins Maurits. Ze vertelde over zijn riskante veldtochten, maar ook zijn privéleven waarin zijn vader Willem van Oranje, zijn moeder Anna van Saksen en zijn vriendin en drie bastaardzonen een belangrijke rol speelden. “Een leven vol oorlog wachtte hem al als kleine jongen.”

Activiteiten binnenkort en straks

De komende maanden staan er nog diverse activiteiten op de kalender, allemaal georganiseerd om 400 jaar Mauritshuis te vieren. Zo is er bijvoorbeeld op 11 juni de Tour4Good, een toertocht voor oldtimers, youngtimers en klassieke auto’s met Willemstad als start- en eindpunt. Op 24 juni volgt popfestival WillemstadPop. Op 8 juli staat de fietstocht Mauritshuis-Mauritshof gepland en op 27 augustus de bakwedstrijd Heel Willemstad Bakt. In het najaar volgen nog twee lezingen in het teken van het Mauritshuis. Gemeente Moerdijk, Heemkundekring Willem van Strijen, stichting Cultuur Moerdijk en inwoners van Willemstad zetten zich samen in om de activiteiten mogelijk te maken.

Gratis shuttlebus rijdt weer

Vanaf en tijdens de zomervakantie rijdt ook weer de gratis shuttlebus. Die is er speciaal voor bezoekers die op pad willen in Willemstad en behalve het Mauritshuis nog meer bijzondere (historische) plekken in de omgeving willen bezoeken. De shuttlebus rijdt dan elke woensdag tot en met zondag op en neer tussen het Mauritshuis, het Havenhoofd in Willemstad, vestingstad Klundert en de forten Sabina en De Hel. De dienstregeling van deze pendeldienst volgt binnenkort. De bus rijdt dit jaar ook tijdens de Kunst & Monumentenroute (2 en 3 september en 9 en 10 september).

Ontdek hier het overzicht met alle activiteiten rondom 400 jaar Mauritshuis! Dit overzicht wordt binnenkort verder aangevuld. Liever de activiteitenflyer downloaden? Klik dan hier.